Friday 10 July 2015

End of 2nd Year FPSK

Assalamualaikum w.b.t.

Ramadhan kareem! Tak sangka dah setahun berlalu. Rasanya baru je hari tu update pasal tahun 1 FPSK. Sekarang ni, Alhamdulillah dah habis dah tahun 2 dan menunggu nak masuk tahun 3. Entry kali ni, aku nak bercerita tentang kisah aku sepanjang tahun 2. Overall, sungguh aku tak tipu, tahun 2 memang agak sukar.

Bagi pelajar tahun 2, kami wajib mengambil peperiksaan Profesional I (Satu) pada akhir sem 2. Exam ni merangkumi subjek core tahun 1 dan tahun 2. Tiga subjek core iaitu Anatomy, Physiology dan Biochemistry. Boleh kata exam ni macam SPM la. Kalau tak pass exam ni, kena repeat tahun 2 dan kalau pass, boleh proceed ke tahun 3.

Tahun 2 memang sukar bagi aku sebabnya setiap subjek tu makin rumit dan mendalam. Sebagai contoh, untuk anatomy, semasa tahun 1, kami belajar pasal badan manusia manakala pada tahun 2, kami cuma belajar pasal kepala! Bayangkan setahun tu belajar pasal kepala je! I mean, tak lah literally kepala. Ada jugak belajar pasal neck and brain. Selama ni aku wonder, aku akan belajar tak pasal groove2 yang ada     kat otak tu. Rupanya aku belajar weh! Subhanallah, semua groove tu sebenarnya ada fungsi dia sendiri. Aku tak tau nak explain camana tapi aku memang excited la belajar pasal brain tu hehe.  Kalau ada je bahagian brain yang rosak, memang akan bagi impact yang besar pada diri sendiri.
Inilah lekuk (groove) yang dimaksudkan



Walaupun kami mempunyai exam besar pada tahun ini, namun kerja2 aktiviti sosial teramatlah banyak. Tahun 2 lah yang mempunyai tanggungjawab paling besar dalam menguruskan aktiviti2 di kampus. Nak harapkan tahun 1, diorang baru je masuk, tak tahu apa lagi. Tahun 3 pula sibuk sebab diorang pun ada exam besar macam kami tapi diorang lagi besar. Alhamdulillah kami berjaya menempuhi segalanya dengan bantuan Allah.

Waktu study week before exam professional, memang semua orang pulun habis-habisan. 2 minggu je kami ada untuk cover segala subjek dari tahun 1 sehingga tahun 2 (sebenarnya dari awal lagi dah kena study tapi kami memang sangat busy. Kadang2 je sempat revise). Semua pensyarah sentiasa beri sokongan dan semangat kepada kami agar tidak mudah berputus asa. Terima kasih guru-guru ku!
Dan tibalah hari exam. Memang sangatlah berdebar sebab fikir sangat pasal resultnya  padahal exam baru nak mula lol. Sepanjang exam, aku dapat tengok gelagat kawan-kawan aku. Ada yang termenung, terbaring, dan ada jugak yang laju menulis. Macamana aku boleh perhatikan diorang? Sebab aku pun termenung ha!


Ini tengkorak manusia dari pandangan bawah. kami kena hafal segala lubang hitam/laluan (foramen) tu
beserta content nya.



Prof Hany dan ekspresi mukanya pada hari keputusan. seriusnyaa...

Akhirnya sampai jugak kami pada hari yang paling dinantikan. Hari result kami akan diumumkan. Untuk pengetahuan, result yang akan diumumkan ni hanyalah untuk 3 subjek core tu, result subjek lain kena cek online la macam biasa. Dan result professional exam ni kadang-kadang selang dua tiga hari after exam dah dapat. Camni cara pengumuman result tu, dekan akan panggil nama mengikut urutan dalam list name. Mulanya aku tak tau macamana dekan  akan sebut result kami. Sama ada dekan akan panggil semua nama dan sebut “pass” atau “fail” ataupun dekan tak akan sebut nama orang yang failed. Arghhh takutnya! Namun aku harus redha dengan apa jua result aku. And then dekan sebut nama orang first. “Ahmad bin Abu, you pass all.” Kami semua bersorak. Yelah sebab orang first kan, kenalah bagi good impression hehe. Orang pertama sampai la ketujuh, semuanya pass. Aku orang kelapan tapi orang2 sebelum aku takde lagi yang fail. Aku sangatlah nervous! 
Macam-macam ada dalam fikiran aku. “Ish, dekan sebut tak nama aku ni? Atau dekan skip je nama aku?”. Tetiba, “Farwah , you PASS all.” Fuhhh mau tercabut jantung aku bila dengar benda tu. Dan rupanya, dekan tak akan sebut nama orang fail. Haa kalau korang nak tau, orang yang failed tu, tak semestinya kena repeat year. Diorang akan ambil supplementary exam. Kalau lulus exam tu, bolehla proceed ke tahun 3. Alhamdulillah. Aku sangatlah bersyukur walaupun aku bukanlah top students. Aku tak berapa nak kisah sangat nak dapat top student semua tu. Asal aku lepas, aku sangat bersyukur. Aku ada buat quiz online hari tu, dia kata aku ni jenis orang yang     “hate losing more than like winning”. Haa kenalah kot dengan aku tu hikhik. 

Okaylah. Cukupla kot setakat tu kisah aku. Semoga pengalaman ku ini mematangkan lagi aku supaya aku dapat bersedia untuk hadapi tahun klinikal nanti. Wassalam.

Prof Ezz Eldin antara pensyarah bertaraf surgeon, mengajar anatomy.

Dr Normaliza, pensyarah anatomy yang sangat keibuan.
*Naik tahun 3 nanti, kami akan belajar subjek baru pula. Lagi mencabar dan detail. Bila aku belek semula nota-nota aku, aku sudah mula rindu untuk belajar anatomy, biochemistry dan physiology. Semoga Allah berkati ilmu kami selama ini demi menjadi doktor muslim yang cemerlang, amin.





Mustaid! Allahumma solli ‘ala Muhammad wa ali Muhammad!

My journey~

Tamhidi Perubatan (Part 1) & (Part 2)
Tahun 1 Medic
Tahun 3 Medic

No comments: